‘Deconstructionist’ typography and Peirce’s triadic model

Authors

  • Mirella De Menezes Migliari PUC/Rio
  • Vera Lúcia M. dos Santos Nojima FES

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v4i1.30

Keywords:

Derrida, Deconstruction, Peirce, Post-structuralism, Typography

Abstract

The post-structuralist literary theory by Jacques Derrida influenced a whole generation of graphic designers in
the (19)80s, starting in Califórnia, USA, and offering an alternative to the mainstream course: the International
Style . From this gathering of ideas breaks out a new concept in the field of graphic design: ‘deconstructionist’
typography. Under a semiotic perspective however, typography configures a system of signs that outbreak the
linguistic territory. This article presents ‘deconstructionist’ typography analysed under the light of the semiotic
model proposed by Charles Sanders Peirce.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirella De Menezes Migliari, PUC/Rio

Mirella De Menezes Migliari, Doutoranda em Design pela PUC-Rio, desenvolvendo pesquisa
relacionada à tipografia pós-moderna no Brasil. Mestre em Design Gráfico pela Central Saint
Martins, Londres (1998). Desenhista Industrial graduada pela ESDI (1995). É professora na ESPM
e na Universidade Estácio de Sá. Atua ainda como consultora de Design gráfico e Direção de Arte.

Vera Lúcia M. dos Santos Nojima, FES

Vera Lúcia M. dos Santos Nojima, Doutorado em Arquitetura e Urbanismo pela USP (1991). É
Professora do Programa de Pós Gra-duação em Design da PUC-Rio. Vinculada à Linha de
Pesquisa Design, Comunicação, Cultura e Artes, coordena o Laboratório de Comunicação no
Design e orienta alunos de mestrado e douto-rado.

Published

2010-09-20

How to Cite

Migliari, M. D. M., & Nojima, V. L. M. dos S. (2010). ‘Deconstructionist’ typography and Peirce’s triadic model. InfoDesign - Brazilian Journal of Information Design, 4(1), 20–28. https://doi.org/10.51358/id.v4i1.30

Issue

Section

Articles