Development of instructional material for Descriptive Geometry: a participatory design experience

Authors

  • Carlo Alessandro Zanetti Pece
  • Stephania Padovani
  • Diego Mafioletti
  • Anna Carolina Murata Galeb
  • Pedro Serigheli da Rocha Paranhos

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v6i1.66

Keywords:

Instructional material, Descriptive Geometry, participatory design

Abstract

This study aims to develop, by means of a participatory design approach, instructional material for DG
teaching, particularly meant for Design students. In order to achieve such purpose, we initially conducted a
literature review about Descriptive Geometry teaching, focusing on the role of graphic representations on the
learning of concepts and principles from such knowledge domain. The material was developed within the
context of the classroom, when the students, supervised by the teacher, reported their impressions and
proposed suggestions to improve the material. Since the material turned out to be more dynamic, students felt
stimulated and, consequently, more motivated to study DG. The dialogue between students and the teacher
also improved, and several proposals have emerged so far. These proposals have been discussed, among
which the main idea is to create concrete artefacts, demonstrating basic aspects of DG. The instructional
material is currently being used by new DG students and as a reference for related contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlo Alessandro Zanetti Pece

Carlo Alessandro Zanetti Pece é pós-doutor pelo ITA, onde também obteve seu doutorado (2003),
mestrado (1995) e graduação (1993). É professor adjunto e pesquisador do Departamento
Acadêmico de Desenho Industrial da UTFPR. Seus interesses envolvem assuntos na interface
entre o Design, a Ergonomia e a Engenharia. Professor Pece lecionou em diversas instituições,
incluindo: Design em Brunel (Inglaterra), Engenharia Mecânica no ITA, UFPB e UFPE e Engenharia de Produção na UFPB.

Stephania Padovani

Stephania Padovani é graduada em Desenho Industrial pela ESDI-UERJ (1996), mestre em
Design pela PUC-RJ (1998) e doutora em Ergonomia Cognitiva pela Loughborough University /
Inglaterra (2001). É bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq [nível 2], professora e
pesquisadora do Departamento de Design e do Programa de Pós-graduação em Design da UFPR.
Suas principais áreas de atuação são ergonomia da interação humano-computador, web design e
design da informação, com enfoque nos temas de hipermídia, usabilidade de interfaces e métodos
de design centrado no usuário.

Diego Mafioletti

Diego Mafioletti é estudante de graduação em Design da Universidade Tecnológica Federal do
Paraná. É participante de um grupo de pesquisa que busca a inclusão de paraplégicos na
informática. Seus interesses envolvem assuntos na interface entre o Design, a Ergonomia e a
Engenharia.

Anna Carolina Murata Galeb

Anna Carolina Murata Galeb é estudante de graduação em Design pela Universidade Tecnológica
Federal do Paraná. É monitora da disciplina de Geometria Descritiva na UTFPR. Seus interesses
envolvem o debate sobre Design Social, Filosofia e Sociologia.

Pedro Serigheli da Rocha Paranhos

Pedro Serigheli da Rocha Paranhos é estudante de graduação em Design pela Universidade
Tecnológica Federal do Paraná. Seus interesses envolvem o estudo da tipografia e comunicação
visual.

How to Cite

Pece, C. A. Z., Padovani, S., Mafioletti, D., Galeb, A. C. M., & Paranhos, P. S. da R. (2010). Development of instructional material for Descriptive Geometry: a participatory design experience. InfoDesign - Brazilian Journal of Information Design, 6(1), 1–14. https://doi.org/10.51358/id.v6i1.66

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>