Estratégias para orientação espacial e wayfinding: avaliações a partir de um estudo de caso no campus da UFSC em Florianópolis/SC | Strategies for spatial orientation and wayfinding: evaluations from a case study on the UFSC campus in Florianópolis/SC

Authors

  • Juliana Tasca Tissot
  • Isabela Guesser Schmitt Kerchner Universidade Federal de Santa Catarina http://orcid.org/0000-0002-5732-0924
  • Vanessa Casarin
  • Alina Gonçalvez Santiago
  • Lizandra Garcia Lupi Vergara

DOI:

https://doi.org/10.51358/id.v17i2.813

Keywords:

orientação espacial, wayfinding, estratégias projetuais

Abstract

A orientação espacial se relaciona aos processos cognitivos, perceptuais e comportamentais pelos quais uma pessoa passa para achar seu caminho desde o ponto de partida até seu destino final. Por entender que o ambiente nem sempre está adequado e contribui para as tomadas de decisão durante este processo, esta pesquisa possui como objetivo avaliar as estratégias de orientação espacial e wayfinding de alunos no campus da Universidade Federal de Santa Catarina, em Florianópolis/SC, a partir de uma rota pré-estabelecida. Foram selecionados dois métodos para pesquisa. O primeiro, consistiu na produção de Mapas Mentais do campus universitário pelos participantes da pesquisa, e o segundo, na aplicação do método Passeio Acompanhado. Ao longo do percurso os participantes encontraram dificuldades em encontrar o destino final, demonstrando que os recursos gráficos não estavam dispostos em locais estratégicos, e a quantidade/qualidade dos recursos atuais é insuficiente. Ao final são propostas algumas recomendações – espaciais – que melhorem o deslocamento dos usuários no campus universitário.                  

*****

Spatial orientation process is related to the cognitive, perceptual and behavioral process that a person goes through to find his way from the starting point to his final destination. By understanding that the environment is not always adequate and contributes to decision making during this process, this research aims to evaluate the spatial orientation and wayfinding strategies of students on the campus of the Universidade Federal de Santa Catarina, in Florianópolis/SC, from a pre-established route.Two research methods were selected. The first consisted of the production of Mind Maps on the university campus by the research participants, and the second, the application of the Accompanied Stroll method. Along the way, the participants found it difficult to find the final destination, demonstrating that the graphic resources were not available in strategic locations, and the quantify/quality of current resources is insufficient. At the end, some recommendations are proposed – spatial – that improve the displacement of users on the university campus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Tasca Tissot

Doutoranda em Arquitetura e Urbanismo, UFSC

Isabela Guesser Schmitt Kerchner, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Arquitetura e Urbanismo pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Técnica em Edificações pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (2011).

Vanessa Casarin

Doutora em Arquitetura e Urbanismo, UFSC

Alina Gonçalvez Santiago

Doutora em Geografia, UFSC

Lizandra Garcia Lupi Vergara

Doutora em Engenharia de Produção, UFSC

Published

2020-11-25

How to Cite

Tissot, J. T., Schmitt Kerchner, I. G., Casarin, V., Santiago, A. G., & Vergara, L. G. L. (2020). Estratégias para orientação espacial e wayfinding: avaliações a partir de um estudo de caso no campus da UFSC em Florianópolis/SC | Strategies for spatial orientation and wayfinding: evaluations from a case study on the UFSC campus in Florianópolis/SC. InfoDesign - Journal of Information Design, 17(2), 117–130. https://doi.org/10.51358/id.v17i2.813

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)